Påvirkes vores mode af biograffilm?

Moden påvirkes jo fra mange sider af og især fra musik og film og TV. Så svaret på dette spørgsmål er nok et klart ja, men her kan du læse forklaringen.

Mode & film – Et interessant samspil

 

Der findes endda konkrete biograffilm, som udelukkende handler om mode eller beskriver mode-verdenen set indefra. Nu er der lige kommet en ny film frem, som hedder ‘Yves Saint Laurent’, som jo er et meget kendt modenavn. Følgende Blogindlæg er skrevet af Patrick Olsen fra modeportalen Liked.dk. Det handler om mode på film, og hvad den har betydet for folks måde at klæde sig i virkeligheden. Du kan læse meget mere om mode og film på:

http://www.kino.dk/blogs/2014/04/blog-mode-film-et-interessant-samspil

Filmbranchen og modeindustrien har i mange årtier været nært forbundet. Med det menes ikke kun de mange populære film fra modebranchen, der har ramt biografer i ind- og udland. Den trend er dog boomet i nyere tid – fra skildring af Donatella Versaces liv og karriere til Karl Lagerfelds filmatisering af Chanel og modehusets ikoniske grundlægger, Coco Chanel. Der er heller ikke kun tale om de nye, populære modefilm, der har afløst de traditionelle modeshows. Et koncept, som Mads Nørgaard var én af de første danske designere til at kaste sig over, og som siden har taget fart på såvel den danske som internationale modescene.

Mode i film

Karismatiske brands såsom Soulland, Vilsbøl de Arce, Valentino og Hermès har alle produceret modefilm, der på én og samme tid fungerer som en reklamevideo, mens de også giver et kunstnerisk indblik i modeindustrien – og skildrer brandets identitet på tætteste hold. Vi er, med andre ord, midt i en tid, hvor nye film tager os med helt ind i modebranchen, men er de med til at inspirere nye trends? Svaret er ikke et rungende nej, men det er tæt på. De fremviser kun nye styles og trends; inspirationen er hentet andetsteds. Den kan komme fra såvel nye som gamle film – det er det interessante.

Film og mode er nært forbundne

I første linje åbner jeg derfor også ud med at proklamere, at film og mode er nært forbundet. For det er de. Designere er kreative individer, der har evnen til at omsætte nye impulser til trendskabende design.Men som alle andre har de brug for inspiration; den får de bl.a. fra film – fra gamle klassikere, kendte kultfilm og stort opsatte blockbustere. Det er dog fortsat svært at spå om, hvilken film der vil tage modebranchen med storm og spejles i de kommende kollektioner. Eller hvilke karakterer der kommer til at agere muse for den næste urbane trend.

Klassikerne

Alle har deres personlige favoritfilm og kan blive inspireret af et enkelt outfit, der fanger opmærksomheden, mens handlingen går sin gang. Nogle film kan dog mere end det; de har evnen til at skabe nye trends, der hænger ved og favner bredt, og én af dem er Annie Hall. Diane Keaton havde rollen som den semi-neurotiske Annie Hall, der elskede et klassisk herrelook og forvandlede det til en feminin stil. Det er senere blevet kendt som Annie-looket, og i 70’erne tog looket modehuse, designere, stilikoner og fashionistaer med storm. Det var starten på noget nyt og trendy.

Samme trendsættende effekt havde ‘Breakfast at Tiffany’s’ fra 1961 og ‘Flashdance’ fra 1983. Sidstnævnte var med til at definere stilen i de fitnessglade 80’ere, hvor leggings, benvarmere, oversize sweatshirts, pumps, pandebånd og opsigtvækkende farvekombinationer var en del af dagligdagen.

Hvis du skulle ligge inde med mere viden om mode og film så må du meget gerne skrive en kommentar her på siden.