Tidligere var det kun kvinder, der var bevidste om et moderigtigt valg af tøj, men børnetøj skal i stigende grad også være moderigtigtLangsomt er moden nu nået ind til os alle uden undtagelse. Man er helt udenfor, såfremt man ikke klæder sig moderigtigt. Ikke mange køber i dag tøj fra UFF-containere og Blå Kors butikkerne. Denne artikel fra politiken fokuserer på alle de penge, vi bruger på moderigtigt tøj til vores børn og på hvor stort børnetøjsdillen er i udlandet.

Nyt modemagasin for børn

Cover kids er et nyt magasin, som udkommer i 35.000 eksemplarer. Magasinet er mere end dobbelt så stort som Vores Børn, Vi Forældre og Mor. Pris 49,95 kr. Det skal udkomme 10 gange om året.

Indeholder interview, guides og modeserier med børnetøj og adskiller sig fra konkurrenterne ved at være mere livsstils- og modepræget.

Børns fede verden

 

Danmark har fået et nyt modeblad. Det hedder Cover Kids og er ifølge eksperter den foreløbige kulmination på det giftermål, modebranchen og børnefamilierne indgik i årtusindskiftets økonomiske jubelår. I bladet finder man blandt andet modeserier, hvor friske børn viser tidens tøjstil frem – for eksempel i en gennemstylet og smukt fotograferet serie af friske børn, som kan »lege med en pind, en fjer eller bare sand og isnende koldt havvand«, som der står. Iført fedt tøj.

Bladet udgives af forlæggeren Malene Malling, der også står bag modemagasinet Cover og senest lancerede Horse Rider’s Journal i juni i år. Nu bevæger hun sig yderligere et skridt ind på nichemarkedet med Cover Kids, der er et nyt magasin til unge moderne børnefamilier.

En moderne drøm

»Det magasin findes slet ikke i Danmark«, siger Malene Malling om sit nyeste skud på blad-stammen. Hun vil med Cover Kids i en helt anden retning, end den hun mener hidtil har været kutymen blandt børnemagasiner som ”Vi forældre” og ”Vores Børn”: »Der er meget lidt drøm og meget lidt æstetik over de andre magasiner«, siger hun. Hun vil lave et familiemagasin til sin egen generation, hvor den moderne unge mor med interesse for mode og livsstil kan få inspiration til at leve det gode liv med sine børn. Cover Kids »er den moderne drøm«, hvis man spørger Malene Malling, trykt på 162 glittede magasinsider spækket med alt fra længere interview og fotosessions til tips om mode, sundhed, livsstil, skønhed og børneaktiviteter. Det er jo ikke for babyens skyld, at man køber dyre ting Det nye familiemagasin henvender sig til en målgruppe, der spænder fra vordende mødre over børneforældre til børn i 10-12-års alderen.

 

Børn er de nye stor forbrugere

I udlandet har man de seneste år kunnet følge med i, hvordan de store modehuse har oprettet særlige børnetøjskollektioner, og på magasinfronten er det italienske Vogue Bambini førende, når det kommer til at parre børn med mode. Herhjemme kan Cover Kids kan ses som den foreløbige kulmination på en tendens til at smukke, velklædte børn og et pletfrit familieliv er blevet et statussymbol, siger Birgitte Tufte, der er professor på CBS og forsker i børn, forbrug og medier.

»Målet i vores samfund bliver: Vi skal have de her ting. Men samtidig er der masser af mennesker, der ikke har råd i dag«.

Udviklingen her i Danmark

Hvordan billedet er i Danmark, er der ikke tal på. Men at det nye blad Cover Kids skriver sig ind i en tendens i tiden, er Maria MacKinney-Valentin enig i. Hun er trendforsker ved Danmarks Designskole. Modsat Birgitte Tufte ser hun ikke de store problemer i Cover Kids.  »Magasiner har en social funktion, hvor man mødes med sin målgruppe og deler tanker. Det er et sted, man læser om sig selv og om, hvem man gerne vil være.

Markedet

Selv om Cover Kids er nyt, er det langtfra det eneste livsstilsblad, der henvender sig til familier.

Det betyder, at det kommer til at kæmpe for sine annoncekroner, siger Sari Jensen, der er print planner hos mediebureauet UIM. Op til udgivelsen stillede hun sig kritisk over for bladets overlevelseschancer, da markedet for forældremagasiner er i tilbagegang. Nu, hvor hun står med et eksemplar af bladet, er skepsissen mildnet. »Jeg var nervøs for, at det var for nichepræget, men selv om der er mere mode, er det på et niveau, hvor alle kan være med. I forhold til konkurrenterne er det et mere lækkert magasin«, siger hun.

Læs mere om børnemodeller i modeverdenen her:

http://politiken.dk/kultur/mode/ECE1424541/nyt-modemagasin-goer-boern-til-det-nye-sort/