Vi er alle forskellige mennesker med forskellige synspunkter om os selv og omverdenen og derfor har vi mange forskellige syn på luksus og mode. Alligevel kan vi blive relativt enige om mange ting. Dette kalder vi for en tendens eller en trend. Noget bliver populært og dermed eftertragtet, vi ønsker at efterabe hinanden. Vi skaber en stil og en stilretning. I en artikel på DCDRs hjemmeside fortælles der om hvorfor mode opstår og hvad formål mode egentlig tjener for os mennesker.

Luksusmode: Langt mere end produkter

Tre aktører med hver sin baggrund inden for modeverdenen gav deres bud på, hvad luksus er og hvorfor moden skifter, da Center for Designforskning inviterede til videnskabscafé under Forskningens Døgn. Publikum stillede spørgsmål, og debatten nåede rundt om både sex, social ansvarlighed, systuer og teknologi inden aftenen sluttede med modeshow med kreationer af fremtidens modedesignere. Det var startskuddet til en hyggelig aften med champagne i glassene og en underholdende dialog om luksusmodens fristelser, luner og fremtid før det afsluttende modeshow, der kan ses på video her.

 

Afhandling om luksusmode

Designforsker Erik Hansen-Hansen, forskningsadjunkt ved Danmarks Designskole, deltog i videnskabscaféens panel. Han er netop blevet ph.d. på en afhandling om global luksusmode, og han arbejder også som modefotograf. Desuden deltog direktør Peter Ingwersen, som i 2004 grundlagde modebrandet Noir, der blandt andet er kendt for sit fokus på bæredygtighed. Panelets tredje deltager var chefredaktør Anne Knudsen fra Weekendavisen. Hun er uddannet antropolog og er samfunds-debattør med interesse for mode. På trods af deres forskellige baggrunde er paneldeltagerne enige på en række punkter. For eksempel mener de, at mode både handler om individuel positionering og om at tilhøre en gruppe. Peter Ingwersen fortalte, at stammetilhørigheden i visse stammekulturer f.eks. bliver vist med en bestemt slags tatoveringer – som en primitiv form for mode. Moden opstår, fordi vi har brug for at høre til og gerne vil gøre, som de andre gør. Og den skifter igen, fordi vi samtidig gerne vil differentiere os, positionere os og skille os ud.

 

Omskiftelig og sexet

Anne Knudsen mener, at moden skifter så hurtigt igen, fordi vi ikke kan holde ensformigheden ud. Hun pointerer, at de fleste moder citerer tidligere modefænomener og bruger dem på nye måder. 50’er-mode i dag ser ikke ud, som den gjorde i 50’erne, men er et citat af datidens mode.
“Det er ligesom med poesi. Her skal man jo heller ikke først opfinde ordene, men man kan bruge dem på en ny måde, som giver en anderledes mening,” sagde hun. Erik Hansen-Hansen skelner mellem forskellige former for mode og deres omskiftelighed. Der er modeudskiftning i mad, navne, filosofi osv. Og så er der det, han kalder modeluner i beklædning.  “Her handler det meget om forførelse og kønsforskelle. Det er det, der driver luksusmodens luner,” sagde han. Panelets øvrige deltagere nikkede og var enige i, at beklædningsmode i høj grad drejer sig om sex.

Modetøj er til for at få et godt knald

Peter Ingwersen lægger desuden vægt på, at moden følger nogle megatrends. I 1960’erne blev moden påvirket af kvindefrigørelsen, og i dag er social ansvarlighed den nye megatrend. Selvom hans eget tøjmærke Noir netop markedsfører sig på social ansvarlighed, mener han, at det er udtryk for et ønske hos forbrugerne om at købe aflad – som når katolikker køber afladsbreve for at komme i himlen. Men han mener, at også denne trend vil skifte. Anne Knudsen mener, at god samvittighed hænger sammen med luksus. At kunderne skal føle sig godt behandlet, er det, der adskiller luksus fra det almindelige. Hun håber, at de gode vaner kan smitte af fra luksusmoden og ud i masse-forbruget. Også Peter Ingwersen håber, at luksusmærkerne kan være foregangsmærker, der kan inspirere andre tøjmærker.

 

Inspireret af NASA 

Peter Ingwersen mener, at modebranchen er alt for konservativ og benytter sig for lidt af teknologien. Han er selv inspireret af NASA og ser gerne mere højteknologisk modetøj.  “Jeg kan for eksempel forestille mig en kjole, der skifter farve efter ejerens humør,” fantaserede han. Det fik Anne Knudsen til at tage sin ene sko af og fremvise den for salen. Hælen på denne moderne ankel-støvle går skråt ud fra skoen og ikke lige ned som på normale stiletter. Udformningen af hælen er en kopi af Eames’ stoleben fra 1940’erne. Hælkonstruktionen ville ikke kunne bære en person, hvis det ikke var for en kulfiberforstærkning i svangen, så Anne Knudsen fremhævede den som eksempel på mode, der bygger på teknologiske landvindinger og anvender nye materialer. Funktion og fokus på det brugerdrevne, som der tales meget om inden for design, er ikke så vigtige inden for modedesign, mener Erik Hansen-Hansen.  “Luksusmode står i modsætning til behov. Luksus er dér, hvor behovet stopper og overdrevet sætter ind,” sagde han.

Afsluttende show

Aftenen sluttede med catwalk, høj musik og god stemning. Ved modeshowet fremviste modeller både smukke, sjove, alternative og provokerende kreationer af nyuddannede og kommende designere fra Danmarks Designskole og Designskolen Kolding.

Modeshowet kan ses på video her.

Læs hele reportagen om moden på denne hjemmeside:

http://www.dcdr.dk/dk/menu/aktuelt/netmagasin/artikelarkiv/luksusmode-langt-mere-end-produkter